Zimní běh - jak se udržet v zimě v kondici?

 

 

Brrr?

Tak uvažuje většina lidí:

Jen naprostý šílenec může opustit vytopenou světničku, aby se brodil závějema sněhu. Zimu je třeba trávit spánkem, přejídáním a tloustnutím. Člověk je teplokrevný savec.  Teplokrevní savci se na zimu osádlí a spí.
Přesně tak to bude, když překonáte předsudky:

Jako první, možná jako jediní vyběhnete na vylidněnou cyklostezku. Pod nohama vám bude lupat sníh. Stopama v něm proklestíte cestu jiným běžcem nepolíbenou. Dýcháte nejčerstvější vzduch v roce.

Nenechte si běhat mráz po zádech

Protože jste teplokrevný savec, na zimu jste se osádlil(a). Žijete však ve vyhřátých prostorech, takže vaše tělo nemá důvod zahřívat se spalováním nahromaděného tuku.


Nejlepší způsob, jak vyběhnout s mrazem, je vyběhnout s mrazem

Překonáte-li ostych před běháním v zimě, nejen že se zahřejete a oceníte pohled na zasněženou krajinu. Shodíte nadbytečný tuk, neb tělo na udržení tělesné teploty v zimě spálí kalorie navíc a časem
si (nejen vy) užijete pohled na tělo neosádleného teplokrevného savce – v zimě.


Aby vám neběhal mráz po zádech

Budete se muset řádně ošatit. Vybírejte funkční, syntetické materiály. Využijte systém vrstev. Jdete-li běhat v teplotách pod nulou, oblečte vrstvy tři. V teplotách nad bodem mrazu postačí jen dvě.

Základní pravidlo velí obléknout se pro běh v zimě, jako by venku bylo o deset stupňů víc, než opravdu je. Není vůbec na škodu, je-li vám při vyběhnutí zima – brzy (za cca 10 minut) se zahřejete. Důležité je, abyste se
vyhnuli přehřátí a přílišné perspiraci.

Na druhou stranu – ačkoli je záhodno, aby vám v prvních minutách byla zima, po deseti minutách už by být neměla. Je-li, promrzáte. Systém vrstev smysluplně zvoleného funkčního oblečení umožní jednu vrstvu odebrat nebo přidat a tím bojovat proti
nežádoucí zimě či nevhodnému přehřátí.

 

   


První vrstva

Co nejtenčí a nejtěsněji padnoucí, vlhkost rychle odpařující materiál. Chcete-li běžet nalehko ve velmi nízkých teplotách, jako první vrstvu zkuste kompresní materiál, který zahřeje. Nabízí se trička s krátkým či dlouhým rukávem.

Druhá vrstva

V teplotách nad nulou nepromokavá, zevnitř prodyšná, zvenčí neprofukující lehká bunda. Případně nepromokavá neprofukující mikina. V teplotách pod nulou pro druhou vrstvu zvolte mikinu, která je
zevnitř prodyšná, ale hřeje. 
 


Třetí vrstva 
 

Má smysl jen v teplotách pod nulou. Tehdy by to měla být lehká, nepromokavá, větruvzdorná bunda, která vás neudusí.


Abyste neběhali zády po mrazu

Nepodceňujte obuv. Ta vhodná by neměla klouzat ani snadno vsakovat vlhkost, měla by hřát a přitom větrat.  I vhodně zvolenou obuv lze zkazit nevhodnýma ponožkama, které boty ucpou a nafouknou. Zvolte funkční ponožky vyrobené pro zimní aktivitu, které jsou
pohodlné, hřejí, ale větrají. 
 


Pozor na periferie

Zejména mrazivým teplotám vystavujte co nejméně kůže. Pokud je větrno, rukavice přiberte i v teplotách nad nulou, neb chladný vítr může teplotu pocitově snížit a ruce „spálit” omrzlinou.  Dobře ventilující, pohodlné, tenké rukavice můžete kdykoliv sundat a
schovat do kapsy.
Pokud vás čepice přehřívá, zkuste čelenku, která chrání uši náchylné k omrznutí.   

 

 


Nohy 

Pro běh v zimě nejsou vhodné kraťasy. Zvolte funkční tepláky. Do větrného a mrazivého počasí jsou vhodné přiléhavé kalhoty.