Zábavný agility drill

Málokteré složka suché přípravy je stejně zábavná jako užitečná. Výjimkou je agility drill – pokud nevymrznete


Abyste nevytuhli nudou, ze slunného San Diega firma SKLZ posílá pár hraček. Začínáme na pláži.

 

Pytel písku – sandbag

Víc než relikt

Doba velí prodávat. Cokoli – za co nejvyšší cenu. Přirozeně tak roste hlad po symbolech časů, kdy už sice fungovala reklama, leč obvykle propagovala zboží, které člověk skutečně potřeboval.

Ještě lepší marketing představuje odkaz na dobu, kdy vůbec žádná reklama nebyla. Že se zas jedná o reklamu, zákazníka netrápí. Za nepoužitelný symbol iluze bezelstnějších časů je ochoten tratit.

Přitom není vůbec jisté, že je něco užitečné jen proto, že se to užívalo před tisícem let. 

Pokud se ale něco užívá tisíce let, lze to doma vykutit za pár minut – a přece se to komerčně vyrábí, nejspíš to nesmysl není.

Jako...

Sandbag

Stejně jako setkání s mimozemšťany, i používání pytle s pískem pro trénink lze spatřit už na kresbách z dob starého Egypta. Tam však sandbag neuvízl. Hojně s ním trénovali také zápasníci v Indii, odkud v devatenáctém století coby tréninková pomůcka doputoval i k nám.

Co na to Evropa

Jasně – Egypťané a Indové – měli hodně písku, leckdy málo peněz – tak se mučili sandbagy. My jsme však o něco dál, ne? Máme činky a stroje. Staromilce konejší kettlebell. Nebo pružina.

Tak snad ještě donedávna uvažoval západní Evropan. Pak se však zápasník z Francie nemohl neptat, „jaktože jsou Turci a Gruzínci tak silní?”

Odpověď : cvičí s pytlem písku.

Ucpávání mezer

Tradiční posilování na strojích vede – v závislosti na pestrosti a zaměření tréninku – k vyšlapání určitých bimechanických cest určitých pohybů, jimiž zaměstnáváte určité svaly.

Přestože volné váhy – činky – podobné ustrnutí oddálí, váha je na nich rozložena pravidelně a napevno. Jsou tvrdé a neohebné. Byť umožní vyšší variabilitu pohybů než stroje, stejně dříve nebo později skončíte ve vyjetých kolejích, s hranatými pohyby, s nabytou šikovností, jež vám umožní váhy zvedat chytře – se stále menším zapojením svalů – mezi nimiž zůstává mezera všech těch pohybů ve všech úhlech, v nichž nezvedáte nic.

Na ucpání spár je výborný písek.

Jelikož při většině sportů, těch kontaktních zejména, nelze stát na místě s našponovanýma nohama, s pravidelně srovnanými rameny i zády – a hranatě odolávat odporu, jsou to právě oblé a plynulé pohyby, do nichž je třeba dostat sílu.

Sandbag je měkká, do vysoké míry přizpůsobivá a poddajná hmota. V podstatě znemožňuje opakování tohotéž pohybu – a tím i tréninku – dvakrát po sobě.

Nelze k němu přistupovat rigidně – hranatým pohybům a postojům proklouzne.

Protože je měkký, lze s ním provádět cviky a pohyby, které by činka stejné váhy svou tvrdostí znemožnila.

Neustále mění tvar a těžiště. Navždy bude klást nové nároky na vaši stabilitu, šikovnost a sílu.

Více než činka nebo stroj simuluje živou inteligentní hmotu. Neposedností vás procvičí od hlavy až k patě.

Předloktí a grip

Ač mají továrně vyráběné sandbagy všité úchopy, klidně se jim můžete vyhnout. Tvar sandbagu vyžaduje stisk, jenž více než zaměstná předloktí, zápěstí i prsty. Díky své přizpůsobivosti se pochopitelně písek snaží přesypat tam, kde nedržíte, čímž vás nutí sevřít ruku co nejpevněji. Úchop navíc nikdy nebude stejný.

Střed těla a stabilita

Svou měkkostí sandbag umožní cviky, které prověří jádro – břicho, dolní polovinu zad a stabilizátory – způsobem, jemuž se hranaté posilování nevyrovná. Co třeba procházka či běh s pytlem písku přes rameno?

Vše ostatní

S vhodně naplněným sandbagem je možné vykonávat i stejné cviky jako s činkami – jen budou vždy trochu náročnější – a mnohem variabilnější.

Dřepy se sandbagem přitisknutým k hrudníku jsou zajímavá alternativa k dřepům s činkou na ramenou.

Zvednout ze země dostatečně hrubý a těžký sandbag prakticky nelze s předpisově rovnými zády jako při mrtvém tahu – což sice náležitě zděsí chiropraktika, ale mnohem věrněji kopíruje reálné situace života i sportu.

Měkkostí a přizpůsobivostí sandbag umožní ztížit agility trénink, při němž si činkami koledujete o úraz.

Měkkostí a přizpůsobivostí sandbag umožní nekonečně zpestřovat trénink a zapojovat svaly, o nichž člověk netušil, že je má.

Jak získat pytel s pískem

Nejlevnější variantou je výroba. Potřebujete pytel a písek – a oboje vhodně smísit. Výhodou je cena. Nevýhodou může být materiál pytle, který písek propouští (pytlovina), nebo praskne a písek vypustí zcela (papír), nebo zkrátka klouže (igelit). Taky – užíváte-li „nějaký pytel a nějaký písek” – nevíte, s jakou vahou cvičíte.

Dlouhodobě praktičtější variantou je koupě.

Při koupi dbejte na to, aby měl sandbag dobře utěsněné švy a stehy a nikde neprosakoval. Kritické jsou partie kolem úchopů a zipů.

Výhodou je jasné povědomí o tom, s jakou vahou cvičíte. Sandbag SKLZ obsahuje čtyři menší pytlíky, z nichž každý pojme 10 liber písku (zhruba 4,5 kg). Nevýhodou je, že komerčně vyráběné sandbagy jsou váhově omezeny.

Protože je sandbag návykový a vy časem zesílíte, budete jich potřebovat víc.

 

Laterální rezistor

První kroky

Dohledat na kresbách ze starého Egypta důkazy o používání laterálního rezistoru před tisíci let nelze. (Nepovažujete-li za předchůdce laterálního rezistoru pouta na osmahlých nohách otrokyň.) 

Donedávna se o něm nevědělo, nemluvilo, neužíval se. Proč? Nejde jen o to, že v Egyptě odpich nohy přirozeně ztěžoval všudypřítomný písek, jímž se plnily pytle.

Donedávna se myslelo, že rychlost prvního kroku či úkroku je daná a nedá se změnit.

Přitom právě rychlost prvního kroku, schopnost okamžité akcelerace a zároveň schopnost v co nejkratším okamžiku zabrzdit a změnit směr, je základem rychlosti a koordinace – agility.

Laterární rezistor

Většina aspirujících nebo profesionálních sportovců chápe, že teprve agility trénink dvakrát týdně ukáže, kde mají výkonnostní strop, neb teprve agility trénink z vás udělá tak dobrého sportovce, jakým můžete být.

Abyste však naplno procvičili schopnost ihned po startu zabrzdit a změnit směr, nejprve potřebujete naplnit svůj akcelerační potenciál.

Laterální rezistor spoutá kotníky nohou, mezi nimiž vzniká rezistence ztěžující start. Dostatečným tréninkem prvních kroků s laterálním rezistorem dochází k zatížení svalů odpovědných za akceleraci.

Kroky s laterálním rezistorem – vpřed, vzad i bokem – zlepší výbušnost prvního kroku a tím zefektivní trénink rychlého brždění a změn směru. Také posílí hýžďové a stehenní svaly.

Jako pro každý typ agility tréninku platí i pro drilly s laterálním rezistorem, že meze pestrosti klade jen fantazie. Čím pestřejší a nemechaničtější trénink, tím víc oddálíte stagnaci – tím lepší výsledků lze dosáhnout.
 
A jako skoro každou agility pomůcku lze laterální rezistor kombinovat s nějakou jinou. Například kuželkama, sandbagem, nebo lze přidat...

 

Reakční pás

Blíž realitě

Přestože jste neskonale vděční kolegovi, který se nechal přemluvit, ležérně opřený o žebřiny drží stopky a co chvíli zahaleká „vpravo”, „vlevo” nebo „vzad a bokem” – zatímco 
vy uříceně kmitáte mezi kuželkama, možná vás tu a tam napadne, že je ten reakční agility trénink celkem opruz, kolega že vám leze krkem, a navíc, že ani takhle zvenčí vynucené změny směru realitu zápasu nesimulují dost věrně.

Reakční pás - dokonalý trénink

Copak na vás útočící hráč v zápase zařve „vpravo!” – než se tam vydá? Pokud ano, nevydá se tam.

Dumáte-li, jak se ještě víc přiblížit realitě, simulaci učinit ještě nepředvídatelnější a hlavně jak ještě více do hry zapojit toho člověka, který komanduje, snad hledáte právě reakční pás.

Umožní vám připoutat k sobě kolegu (či kolegyni) na volitelnou vzdálenost. Při náskoku jednoho před druhým či opoždění jednoho za druhým se pás rozepne. Kdo za to může, prohrál.

Takto pojatý agility drill umožní trénovat ofenzivní akci a defenzivní reakci ve dvou. Je mnohem zábavnější a bezprostřednější než kmitavé pobíhání sólo.

Pojetí akce a reakce má blíž ke sportovní realitě. Konečně musíte sledovat nejen překážky a své pohyby, ale taky pohyby toho, na koho reagujete. Konečně totiž reagujete na optický, ne na sluchový vjem.

Přestože je interaktivní, trénink zůstává bezkontaktní a bezpečný. 

Použitím reakčního pásu a tréninkem ve dvou lze zábavně zpestřit prakticky všechny formy agility drillů, které dostanou úplně nový rozměr a hlavně organický šmrnc.

I když nemáte k dispozici nic jiného než reakční pás a partnera, je možné podstoupit jeden z nejefektivnějších agility tréninků... Hru na honěnou.

Ještě o něco zábavnější však může být reakční pás v kombinaci s posilovačem skoku...

 

Hopz

Výš znamená rychleji a dál

Sada SKLZ Hopz obsahuje popruhy a rezistenční pásy umožňující zesílit odpor mezi kotníky a pasem. Nastavitelný odpor ztíží odraz při výskoku a samotný výskok, čímž posílí svaly nezbytné pro boj s gravitací.

Přestože trénink s Hopz je primárně určen ke zlepšení výskoku do výšky, pomáhá natrénovat výbušnost, kterou lze uplatnit i v odrazu vpřed.

A vpřed, vzad i na bok lze hopsat i s Hopz – tak jsme poskočili na konec.

 

Inspirace na závěr

S kteroukoli z těchto pomůcek a s trochou fantazie by zas agility trénink měl mít nějakou šťávu.

Jestliže se dostává všech hraček, ale ne fantazie, zde je tip na trénink:

Hrdina č.1 má přes rameno čtyřicetilibrový sandbag, na nohách laterální rezistor. Reakčním pásem je zády připoután k hrdinovi č.2, který má za krkem dvacetilibrový sandbag a na sobě soupravu Hopz.

Hrdina č.1 volí cestu mezi kužely a snaží se prchnout, hrdina s č.2 se nesmí nechat zanechat pozadu, ale touž cestou smí jen skákat.

Příjemnou zábavu.